Paralaksa tła

Słodziki cukrzyca. Używać, czy nie używać?

10 września 2016
Jeśli idziesz na pierwszą wizytę
Jeśli idziesz na pierwszą wizytę do diabetologa
9 września 2016
Witamina D3 praktyczny przewodnik
Witamina D3 praktyczny przewodnik
10 września 2016

Słodziki cukrzyca – Spożywanie dużych ilości cukru jest ewidentnie szkodliwe dla zdrowia – picie słodkich napojów zwiększa ryzyko otyłości, cukrzycy, dny moczanowej. Zastąpienie ich napojami light zmniejsza ryzyko rozwoju tych chorób.Spożywanie słodzików dostępnych na rynku jest na pewno bezpieczniejsze.

Jednak całkowite zastąpienie napojów słodzonych napojami light powoduje że konsumenci, a szczególnie dzieci, uzależniają się od słodkiego smaku, co powoduje zmianę ich preferencji smakowych. Dlatego powinniśmy traktować słodziki jak plastry antynikotynowe – są lepsze niż naturalny produkt (cukier), ale nie jest to optymalny pokarm.

Nieodżywcze słodziki mogą pomóc w utrzymaniu prawidłowej masy ciała oraz poziomu glikemii u pacjentów z cukrzycą. Są jednak korzystne tylko wtedy, kiedy nie następuje kompensacyjne przyjmowanie dodatkowych kalorii. Zaliczamy do nich zaakceptowane przez FDA aspartam, acesulfam K, neotam, sacharynę, sukralozę, oraz roślinną stewię- nie zawierają one kalorii; natomiast pozostałe słodziki zawierają niewielką ilość kalorii.

Słodziki cukrzyca – Powstaje pytanie, czy stosowanie słodzików zmniejsza liczbę przyjmowanych kalorii?

Celem używania słodzików musi być konsekwentne zmniejszenie ilości przyjmowanych kalorii, czyli uniknięcie kompensacji.

Kompensacja (zwiększenie ilości kalorii w diecie, dojadanie) może być fizjologiczna – kiedy organizm domaga się kalorii i dlatego powstaje uczucie głodu lub psychologiczna, kiedy pacjent sądzi, że w związku z tym, że pije napój light może sobie pozwolić na większą porcję innego produktu.

U osób zdrowych spożywających słodziki kompensacja występuje. Jeśli jest tylko częściowa, bilans kalorii jest mniejszy, może być jednak równa lub większa – stosować należy rozsądnie, z głową.

Okazuje się, że kompensacja jest większa, kiedy słodzik jest przyjmowany w formie pokarmu (np jogurt light), mniejsza, gdy w formie napoju – czyli lepiej je pić niż jeść.

Nie możemy być zupełnie pewni bezpieczeństwa słodzików, ponieważ nie badano ich długoletniego stosowania u ludzi. Wiele produktów, które były zaaprobowane przez FDA później wycofywano z powodu zaobserwowanych działań niepożądanych.

Doświadczenia moich pacjentów są takie, że dla wielu z nich rozpoznanie cukrzycy było takim  szokiem, że zaczęli stosować dietę cukrzycową, schudli, wyniki są prawidłowe – okazuje się, że nie potrzebują do szczęścia ani cukru, ani słodzików. Po prostu bardzo chcą być zdrowi. U takich osób cukrzyca nie ma ochoty się rozwijać 🙂

Dodaj komentarz